Restaurarea si imbunatatirea infrastructurii urbane

Restaurarea si imbunatatirea infrastructurii urbane
    Un design bun si materiale de calitate pot imbunatati modul de utilizare al energiei, transportul, impiedicand pierderile aparute in sistem si in acelasi timp, creand un mediu urbanistic sustinut.

Ce reprezinta infrastructura?


    Infrastructura este sistemul fundamental care sustine comunitatea, regiunea sau tara. Aceasta include tot incepand cu sistemele de canalizare si distributie a apei, pana la retelele de drum si cale ferata, terminanad cu sistemul energetic national.


Care este starea actuala a infrastructurii?


    Toata lumea stie ca infrastructura Romaniei imbatraneste si mai mult decat atat, nu se fac reconditionari pentru a reusi sa pastram arhitectura si traditiile, iar de construiri nici nu poate fi vorba avand in vedere ca detinem doar 300 de km de autostrada in toata tara. Am ajuns in aceasta situatie si din cauza lipsei de fonduri, dar si lipsei de interes a autoritatilor. Prin urmare, inginerii si arhitectii secolului 21 se confrunta cu problema dificila de a moderniza structurile fundamentale care sustin civilizatia. Problema este una acuta in special in zona urbana, unde populatia in crestere se confrunta cu diverse accidente, dezastre naturale, care ameninta siguranta infrastructurii.

    In afara de aceasta, solutiile acestei probleme trebuie sa fie proiectate pentru sustenabilitate, dand o atentie deosebita considerentelor in ceea ce priveste mediul inconjurator si modul de folosire al energiei (desi orasele detin doar un mic procentaj a suprafetei Pamantului, acestea epuizeaza invers proportional, resursele si genereaza poluarea), impreuna cu problema elementelor estetice care contribuie la calitatea vietii.

Ce implica intretinerea infrastructurii?


    A mentine infrastructura intr-o anumita stare de folosinta nu este dificil de realizat. De mii de ani, inginerii si arhitectii au trebuit sa proiecteze sisteme care sa furnizeze populatiei apa curata si sisteme de canalizare. In ultimele secole, sistemele de transmitere a informatiilor si de furnizare a energiei, au extins si in acelasi timp, au complicat reteaua de infrastructura, incepand cu liniile telefonice, iar acum confruntandu-se cu tot felul de sisteme de telecomunicatii cum ar fi cablul tv, telefoanele mobile si accesul la internet, toate aceastea depind de instalatii elaborate de infrastructura. Dezvoltarea resurselor de energie solara si eoliana vor aduce si mai multe intrebari cu privire la extinderea si intretinerea infrastructurii.

    Cea mai mare parte a infrastructurii este subterana, de aceea apar mai multe probleme in ceea ce priveste intretinerea si imbunatatirea ei. In primul rand, in cele mai multe cazuri, inregistrarile locatiilor a tevilor si cablurilor subterane nu sunt disponibile sau sunt incomplete. Una dintre cele mai mari provocari este aceea de a inventa metode pentru localizare si etichetare infrastructurii subterane, pentru a ajuta la imbunatatirea ei si pentru a preveni daunele care pot aparea.

    Un asemenea proiect se desfasoara in Anglia, cu scopul de a dezvolta metode de localizare a tevilor subterane folosind semnale electromagnetice de la suprafata. Ideea este sa se gaseasca structuri metalice capabile de a reflecta valuri electromagnetice prin pamant, asa cum un reflector face sa se poata circula cu bicicleta pe timpul noptii.
 

Cum se poate imbunatati sistemul de transport?


    O alta problema a infrastructurii include si transportul. Strazile si autostrazile vor ramane caile critice de transport, asa ca intretinerea si imbunatatirea lor este una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta autoritatile. Insa, cea mai mare dificultate va fi construirea si proiectarea unor sisteme de transport integrate, pentru ca orice vehicul sa poata circula in mod eficient, iar batranii si cei cu diferite handicapuri sa aiba parte de diferite facilitati pentru a le usura viata.

    Orase din intreaga lume au inceput sa dezvolte cai de acces integrate prin stabilirea unor centre de transport unde diferite elemente de transport - tren, autobuz, taxi-uri si benzi pentru biciclete, parcari - toate se intalnesc intr-un mod convenabil. In Hong-Kong, mai multe servicii de transport sunt legate intr-un sistem care permite ca un singur card sa fie folosit pentru achitarea mai multor servicii, incluzand parcarea si alimentarea cu combustibil.  O abordare similara, combinand energia, apa si pierderile in sistemele invecinate ar putea fi luata in considerare in zonele urbane. Aceasta idee va creste sustenabilitatea orasului. Ar fi cel mai bine sa se introduca asemenea sisteme pentru a revitaliza zonele urbane.

    In timp ce aceste servicii vor ajuta la sustinerea populatiei urbane in crestere, acestea vor trebui sa fie insotite de locuri placute si accesibile unde sa traiasca oamenii. Inginerii vor trebui sa se angajeze in problemele pe care le implica arhitectura, in a oferi un mediu prietenos, cu cladiri construite atat pentru utilitatea lor, cat si pentru estetica pe care o ofera orasului respectiv.

Cum se construieste o infrastructura mai buna?


    Materialele de constructie neobisnuite pot ajuta la adresarea acestor probleme, insa progresul va putea fi posibil doar dezvoltand metode noi de construire. Cele mai multe metode exista de secole, chiar de milenii. Evolutia in ceea ce priveste computerul sau robotul ar putea transforma constructiile intr-unele automate in care oamenii se ajuta de masini si nu se mai implica ei in construirea lor. Aceasta ajuta atat in ceea ce priveste costurile, dar si timpul, constructia fiind terminata mult mai repede. Retelele de electricitate care leaga statii centrale cu surse de putere descentralizate vor beneficia, de asemenea de sistemul bazat pe masinarii.

    Toate aceste eforturi trebuie intreprinse cu o viziune clara asupra valorilor estetice care merg mai presus de o functie simpla si contribuie la bucuria de a trai. Multe poduri, e exemplu, au fost pentru mult timp numite opere de arta in ceea ce priveste ajutorului pe care il dau transportului. Podurile, cladirile, chiar si autostrazile contribuie la estetica orasului.

    In deceniile anterioare, cea mai mare parte a infrastructurii urbane a fost eradicata fara a fi constienti de impactul cel va avea asupra aspectului orasului, dar si asupra mediului cultural. Recent, insa, s-a conturat nevoia esteticii in arhitectura, ceea ce a inceput sa influienteze design-ul infrastructurii. De exemplu, s-a inceput sa se integreze nevoile infrastructurii cu dorinta de a detine spatii verzi in orasele mari.

    Proiectele pentru prevenirea dezastrelor naturale au demonstrat ca apa care aluneca pe cladiri poate fi incorporata in estetica orasului. Folosind un design peisagistic pentru a ajuta la administrarea apei de ploaie, poate ajuta orasul in problema poluatiei. Zona pavata vast a orasului trebuie sa fie regandita, poate creionand pavaje care sa reduca cresterea, in exces, a temperaturii orasului si care pot fi permeabile pentru a permite apei de ploaie sa ajunga si la nivelul de sub pamant. O abordare adecvata a inginerilor si arhitectilor poate aduce la indeplinire numeroase tinte, cum ar fi un sistem de scurgere mai bun si o apa mai curata, iar in acelasi timp un peisaj mai frumos al orasului ce poate imbunatati viata salbatica si oferi spatii de desfasurare oamenilor. 

    Reconstruirea si imbunatatirea infrastructurii urbane se confrunta cu probleme dincolo de cautarea solutiilor ingineresti. Multe bariere politice trebuie sa fie adresate si depasite pentru ca acest lucru sa fie posibil. Vorbim aici de diferite interese politice aparute, care nu au nici o legatura cu comunitatea, dar si de birocratia care nu face nimic altceva decat sa se piarda timpul cu rapoarte si diferite acte. Practica de a lasa infrastructura sa imbatraneasca inainte de a o inlocui, in loc sa se imbunatateasca tehnologiile incorporate in timpul vietii sale, face doar sa accentueze problemele.