Clujul isi pierde incet tranzactiile speculative pe segmentul terenurilor. Acest lucru este dat in primul rand de ratele de profit mai mari obtinute prin dezvoltarea de proiecte imobiliare, iar pe de alta parte oferta este tot mai restransa pe acest segment, astfel incat preturile crescute nu atrag oportunistii.
Proiectele rezidentiale sunt tinta principala a celor care achizitioneaza terenuri, fie ei persoane fizice sau juridice. Clujul a atras in ultimul an tot mai multi investitori in acest sector, firme din Israel, Ungaria sau chiar Statele Unite ale Americii incepand proiecte rezidentiale sau anuntandu-si intentia de a se lansa in astfel de demersuri. Din punct de vedere al constructiilor, cele pe verticala sunt apanajul locatiilor mai apropiate de centrul orasului si aceasta deoarece pretul crescut obliga astfel de dezvoltari pentru a acoperi investitiile initiale facute în terenuri.
Fiecare proiect de amploare a generat pe piata imobiliara modificari ale preturilor terenurilor din zona respectiva, diferentele între procentele de crestere fiind date de amploarea proiectelor respective si de segmentul pe care s-au realizat acestea. S-au inregistrat astfel cresteri de peste 500% (zona Jucu, odata cu intrarea Nokia pe piata locala) dar si de 20-30% in zonele ce aveau deja un nivel al preturilor relativ ridicat. Chiar daca pentru 2008 cresterile de preturi par a fi mai temperate, acestea vor inregistra valorii cuprinse intre 10 si 200%, in functie de locatie.
Proiectele anuntate de administratia locala si cea judeteana in ceea ce priveste infrastructura si urbanismul pot atrage pentru 2008 modificari insemnate de preturi pe segmentul terenurilor, aceste proiecte putand revigora anumite zone din punct de vedere al dezvoltarii.
In acest sens administratia judeteana va continua procesul de modernizare a strazilor din judet si programul de reabilitare al scolilor si unitatilor medicale pe care le are in subordine.
Autostrada urbana ce va lega Gilaul de Jucu va fi un alt proiect de amploare, proiect ce presupune o investitie de 315 milioane de euro si ce va aduce Clujului 40 de km de autostrada pe care se va putea circula cu o viteza de 100 de km/h.
Regiunea de Nord-Vest va avea in perioada urmatoare peste 700 de km de drumuri rapide, drumuri ce vor fi legate de Autostrada Transilvania. In ceea ce priveste aceasta din urma, primii 42 de kilometrii de autostrada vor fi livrati in septembrie 2008 si vor reprezenta tronsonul Turda – Gilau.
< < | > > |
---|