O megastructura impresionanta

 Turnul Burj Dubai
Poza este facuta pe cel mai inalt turn din lume Burj Dubai la 800 m deasupra pamantului.

 Burj Dubai
Priviti marginea de sus din dreapta a pozei, aproape ca poti vedea rotatia Pamantului

   

Oare drumul viitorului se termina la Dubai?

 

 Burj Dubai    Dubai este centrul financiar al Emiratelor Arabe Unite, un oras ultramodern. Nu degeaba i se spune „Ibiza pentru cei foarte bogati”. Insa, atractia orasului este data de impresionantele si indraznetele realizari arhitectonice: zgaraie nori, proiecte de constructii care se vor vedea din spatiu, toate acestea realizandu-se datorita ambitiei unui print multimilionar cu idei curajoase.
    O constructie impresionanta, care se va termina in noiembrie 2008 este turnul Burj Dubai dorindu-se a fi cel mai inalt turn din lume si anume inaltandu-se la 800 m deasupra Pamantului. Tot ceea ce este legat de realizarea acestui proiect este perceput in termeni de marime. Se apreciaza ca pentru acest impresionant turn , in perioada de varf a constructiei, numarul muncitorilor se va ridica la 20000, dintre care 4000 vor lucra numai la ridicarea turnului. Costul proiectului se va ridica la 20 miliarde dolari. La finalizarea lucrarii, vor fi disponibili 4,2 milioane mp de spatii de locuit care se vor realiza pe o suprafata de 203 ha.
    Turnul este proiectat pe trei elemente dispunse in jurul unui element central. Sectiunea transversala a turnului va descreste pe înaltime astfel incat ultima portiune va avea aspectul ascutit al unei turle.

Constructia fundatiei

Activitatea de constructie a demarat in luna ianuarie a acestui an. Sectiunea centrala din beton, inalta de 575 m, va avea 160 etaje,Burj Dubai cu o suprafata de 495.000 mp. O suprastructura din otel, ridicata pe aceasta sectiune, va avea o inaltime care sa faca din turn, cea mai inalta constrctie din lume. In aceasta portiune se vor gasi numai ascensoare, zona de servicii si "turla". Companiile implicate in realizarea proiectului au evitat orice comentarii privind detaliile tehnice, costuri finale sau inaltime finala.
    Fundatiile au fost realizate intr-o perioada de 12 luni, fiind incheiate in luna martie a acestui an, la un cost de 15 milioane dolari. Pentru asigurarea conditiilor de siguranta,  turnul a fost amplasat pe un podium de mare rezistenta, din beton si otel. S-au montat 200 de piloni, cei in diametru de 1,5 m la o adancime de 50 m, iar cei in diametru de 650 si 900 mm la o adancime de 36 m, toti pilonii fiind "prinsi" intr-un strat de beton gros de 3,7 m, care a cuprins, in intregime, sectiunea pe orizontala a turnului (8000 mp). Pilonii au fost testati inainte de montaj din punct de vedere al rezistentei la solicitarile preconizate. Intreaga cantitate de beton folosita insumeaza 45000 mc, cu o greutate de peste 110000 tone.

Constructia supraterana

    Pentru realizarea constructiei de la nivelul solului in sus, s-a folosit un sistem de cofraje. Trecerea de la un etaj la altul ridica numeroase probleme din punct de vedere al montarii si ridicarii cofrajelor pentru sectiunea centrala din beton si pentru peretii celor trei sectiuni ale cladirii. S-a estimat un necesar de 180 trepte de ridicare si de turnare a betonului. Pentru fiecare sectiune va fi necesara o suprafata de 5000 mp de cofraje, care vor fi ridicate hidraulic de 227 echipamente automate de ridicare. Cofrajele de ridicare sunt proiectate pentru a rezista la conditii de vant de peste 200 km/h, fiind inconjurate, pentru siguranta, de o retea din otel.

Conditii de sanatate si siguranta

    Orice proiect de aceasta anvergura este urmarit cu atentie de factorii de raspundere privind siguranta si securitatea fortei de munca, mai ales în conditiile în care numarul persoanelor aflate simultan pe santier este de circa 1700. Se poate afirma ca dupa o perioada de lucru de 1 milion ore/om nu s-a înregistrat niciun accident de munca, chiar daca oamenii apartineau unor nationalitati si culturi diferite (inclusiv din India, Pakistan, Sri Lanka).
    Conditiile de lucru reprezinta o prioritate: locuri de adapost, puncte cu apa potabila, puncte medicale, precum si o informare de 3 ore, cu privire la conditiile de sanatate si siguranta, pentru orice nou venit pe santier. Santierul are trei intrari, pentru personal, echipamente si materiale.
    Guvernul din Dubai a introdus, nu de mult, o pauza de 4 ore, în timpul zilei. Cu temperaturi de aproape 50° C, s-a hotarat
ca, intre orele 12.30 si 16.30, sa inceteze orice activitate de lucru in exterior. Muncitorii au, de asemenea, trei pauze pe fiecare schimb, primesc ratia zilnica de apa recomandata de Organizatia Mondiala a Sanatatii si au acces 24 de ore din 24, la ingrijiri medicale. De asemenea, exista si un elicopter care, in caz de nevoie, poate transporta persoanele accidentate la cel mai apropiat spital.  De remarcat este deosebita grija privind securitatea santierului in cazul unui atac terorist.

    Megastructura se va termina in noiembrie 2008, cu totii asteptam cu nerabdare sa vedem grandioasa si impunatoarea constructie din lume.