Sectorul comercial clujean a prins in ultimii ani aripi, tot mai multe firme de marca si retaileri de amploare anuntandu-si intentiile investitionale pentru piata locala. Un impact deosebit, pe acest segment, l-a avut lansarea pe piata clujeana a 2 mall-uri, Iulius Mall si Polus Mall, mall-uri ce au adus pietei locale un surplus de peste 100.000 de mp de spatii comerciale.
Localizat in cartierul Gheorgheni in apropierea campusului universitar al Facultatii de Stiinte Economice, Iulius Mall Cluj dezvolta un concept architectural cu totul nou, remarcandu-se prin grandoare, design modern dar si prin utilitatea complexa a spatiului. Constructia este amplasata la 10 minute de centrul orasului si la aproximativ10 minute de cartierele Buna Ziua, Zorilor, Manastur, Grigorescu dar si de Aeroportul International Cluj-Napoca.
Lansat pe piata la inceputul lunii noiembrie 2007, mall-ul a beneficiat de o investitie initiala de 75 milioane de euro. Centrul comercial are in componenta sa, pe langa magazine, un cinematograf multiplex (1.800 locuri), fast food-uri, restaurante, cafenele, sala de fitness, spatiu de joaca pentru copii si un patinoar.
Unele din cele mai cunoscute branduri nationale si intenationale au ales Iulius Mall, ca locatie pentru a fi cat mai aproape de clientii lor, printre acestea numarandu-se: Reebok, Stefanel, Benetton, Mustang, KFC, Pizza Hut, Terra Nova, Jolidon, Bata, Timberland/Nautica, Skiny, Motivi, Levi’s, Lush, Lotto, Lee Cooper, Gas Jeans, Steilmann, Triumph, Auchan, Cinema City, Adidas, Colin’s, Cellini, Bossini, Accessorize, Morera, Motor, Nike, Calvin Klein, Converse, Miss Sixty, Swatch, Vodafone, Golden Point, Office Shoes, sau Sprider, Guess, Pinko, Mango Touch, Starbucks Coffee Company.
In plus, Iulius Mall a adus pe piata locala brandul Auchan, grupul Auchan fiind una dintre cele mai importante companii de retail din lume, cu 365 de hipermarketuri deschise in 11 tari.
Cel de-al treilea mall dezvoltat de Iulius Group, locatia din Cluj se desfasoara pe o suprafata de peste 155.000 mp. Mall-ul este construit pe patru nivele: demisol, parter, etaj si terasa. Constructia mai este prevazuta si cu o cladire de birouri clasa A, ridicata pe cinci niveluri. Vizitatorii Iulius Mall beneficiaza in plus si de 2.500 de locuri de parcare.
Centrul Comercial Polus este amplasat în vecinatatea Metro si Praktiker, in partea de vest a orasului si a fost lansat pe piata in luna octombrie 2007. Complexul comercial are o suprafata totala de 85.000 de mp din care 67.000 mp o reprezinta suprafata inchiriabila avand in componenta unitati de comert (mobilier, electronica, imbracaminte), un cinematograf Multiplex cu 12 sali, o zona de divertisment, unde periodic se vor organiza concerte si alte evenimente speciale, o zona de restaurante, fast food-uri, o zona de comert mic si mijlociu, o zona de banci si o zona de dezvoltare. CARREFOUR a ales Polus Mall ca si locatie pentru lansarea sa in Cluj, hypermarketul aliniindu-se celor 839 de alte locatii ale grupului din intreaga lume.
Polus Mall a reprezentat în 2006 cea mai mare tranzactie imobiliara din Cluj-Napoca, fiind totodata si una din cele mai mari tranzactii pe plan national. Trigranit Holding a vandut astfel complexul comercial Polus Center fondului austriac de investitii Immoeast, suma totala a investitiei ridicandu-se la 210 milioane de euro.
Pentru spatiile comerciale de dimensiuni mai mici oferta, cel putin pentru zona centrala, este relativ restransa si la preturi mari. Chiria in aceasta zona se situeaza intre 50-100 euro/ mp si poate ajunge intre 10-25 euro in zone semicentrale, cu vad comercial bun. Mentinerea chiriei la un nivel ridicat si intrarea pe piata a unor societati comerciale ce isi permit sustinerea unor astfel de chirii a dus si va duce in continuare, la selectarea comerciantilor din centrul orasului si din zonele cu vad comercial bun. In ceea ce priveste o eventuala crestere a nivelului chiriilor, aceasta nu va depasi 10% si doar pentru anumite zone. Intrarea pe piata a celor 2 mall-uri, Iulius Mall si Polus Mall in 2007, precum si anuntarea lansarii pentru 2008 a altor proiecte de amploare pe segmentul comercial prefigureaza astfel o relativa stagnare a preturilor din zona centrala, chiar daca aceasta zona va reprezenta in continuare o tinta a dezvoltarilor pe acest segment. Este de asteptat in plus sa asistam la o orientare a dezvoltatorilor locali pe segmente de nisa, in detrimentul adresarii publicului larg. Acest fapt se datoreaza intrarii pe piata locala a tot mai multor branduri internationale, branduri ce au in spate pe langa imaginea implicita si o forta financiara mult superioara ce sa le permita sustinerea unor chirii la un nivel superior.
Oferta pentru spatii comerciale oscileaza intre spatii neamenajate, in care proprietarii nu au fost dispusi sa investeasca si spatii noi, amenajate la standarde occidentale. Printre finisajele unor astfel de spatii sunt incluse: incalzire centrala proprie, instalatie de climatizare, sistem antiefractie si senzori de fum, infrastructura IT sau zugraveli cu vopsea lavabila. Spatiile centrale scoase la inchiriere se afla in zona strazilor Napoca, Memorandumului, Eroilor si Regele Ferdinand. In ceea ce priveste spatiile aflate in cartiere, principalele locatii sunt raspandite in cartierul Marasti – zona pietei si cartierul Manastur, zona strazii Izlazului.
Ca si proportie momentana a cererii, pe segmentul comercial, se poate observa o orientare catre segmentul financiar bancar, urmat de magazinele de prezentare pe segmentul imbracaminte-incaltaminte si de cafenele si restaurante.
Daca 2006 a insemnat intrarea pe piata clujeana a retailerilor Cora, Kaufland si Plus Discount, 2007 a insemnat startul pentru alte unitati de retail de renume, unitati ce au adus Clujului un plus de 33.500 de mp. de spatii comerciale. Ultimele intrate pe piata au fost Carrefour (16.000 mp in Polus Mall), Auchan (10.000 de mp in Iulius Mall) si Real (7500 de mp)
Grupul Carrefour are in prezent peste 12.500 de magazine (francize sau magazine proprii) prezente in 30 de tari.
Grupul Auchan este prezent in 12 tari, avand 394 hipermarketuri, 702 supermarketuri, 259 de centre comerciale Immochan, Banca Accord si peste 1,13 miliarde de clienti in 2006
Real este o companie a METRO Group, acesta fiind este unul din cele mai importante grupuri de comert international si cu amanuntul, aflat pe locul trei in lume. La ora actuala METRO Group este prezent in treizeci de tari si are in jur de 270.000 de salariati in peste 2.400 de unitati.
Arealele principale de dezvoltare ale segmentului comercial clujean raman in continuare zona centrala si arterele ce fac legatura intre aceasta si iesirile catre Dej si Oradea. Zona centrala ramane tinta retailerilor mici si medii, distributia lor facandu-se in spatii de sine statatoare sau in cadrul unor galerii comerciale.
In ceea ce priveste orientarea marilor retaileri, din punct de vedere geografic se observa o indreptare catre zonele Manastur-Floresti si Marasti-Someseni.
Pe segmentul comercial s-au realizat relativ putine tranzactii legate de instrainari de proprietati. Preturile la care sunt scoase unele spatii comerciale clujene variaza, in functie de locatie si grad de finisare, intre 2000 si 5000 de euro pe metru patrat. Cresteri majore pe acest segment nu sunt de asteptat sa se produca, atata timp cat numarul tranzactiilor pe acest segment nu este suficient de mare. Pentru achizitii, in special pentru zonele centrale, interes deosebit au manifestat in ultima vreme diverse fonduri straine. Cu toate acestea cererile acestora sunt in general conditionate de suprafete mari, oferta fiind relativ restransa, fapt datorat orientarii proprietarilor mai mult inspre închiriere decat inspre vanzare.
< < | > > |
---|